Ziekenboeg - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu Ziekenboeg - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu

Ziekenboeg

Door: Sienna

Blijf op de hoogte en volg Sienna

17 Oktober 2012 | Nederland, Emmen

Haihai,

Oke normaal schrijf ik nooit twee dagen achter elkaar, maar nu moet ik even mijn verhaal kwijt.
Vanmorgen heb ik gewoon de voerrondes gedaan en bij de Gordeldieren kwam ik weer een baby tegen. Deze was al overleden, maar verder nog niets mee gebeurd. Toen kregen we het bericht dat er de Slingeraap -Fuego- in het water terecht was gekomen en niet echt moeite deed om eruit te komen. Gelukkig was het in het ondiepe waar een rooster onder zat, anders zou hij verdronken zijn. Het schijnt zo te zijn bij deze apen (en ook bij gibbons) dat als ze eenmaal in het water liggen het meteen opgeven. Hoe deze aap in het water terecht is gekomen is voor ons nog steeds een grote vraag.
De apen groep is naar binnen gehaald en de aap die in het water zat hebben ze gevangen en binnen appart gezet. Meteen is de dierenarts erbij geweest. Het was toen nog niet duidelijk wat er gebeurd was. Het ging erg achteruit. Tegen één uur is de dierenarts nog een keer geweest en hebben ze vocht en druivensuiker toegedient. Het vocht hoort eigenlijk via de aders in gespoten te worden maar er kon geen goede ader gevonden worden dus is het gewoon onder de huid gespoten. De druivensuiker werd in zijn bek gespoten. In de hoop dat hij het door slikt. De aap leek helemaal geen voedsel in zijn maag te hebben en was ook helemaal uitgedroogt. Vanaf dat moment is er altijd iemand bij hem geweest om te zien hoe het gaat. Is wel een gek idee hoor. Zit je daar te waken bij een aap en te hopen dat hij het haalt. Om drie uur zat er nog geen verbetering in. Er is toen een warmte lamp en een electrische kachel opgezocht om voor het hok neer te zetten zodat hij het in iedergeval niet koud krijgt. Dit klinkt natuurlijk als iets wat je meteen had moeten doen, maar in de hokken zitten al kachels die het opwarmen omdat het natuurlijk apen zijn die uit de tropen komen. Vanaf dat moment ging het iets beter. Hij reageerde weer meer op onze stemmen en hief zijn hoofd op. De dierenarts heeft hem nog een keer vocht en druivensuiker gegeven. De druivensuiker was weer niet echt een succes. Hij slikte het namelijk niet. Nadat we de andere slingerapen ook weer naar binnen hebben gelaten (maar niet bij de zieke aap in het hok) hebben we hem nog één keer druivensuiker gegeven. En tot onze grote opluchting: hij slikte het door! Vanavond gaat de dierenarts nog een keer weer kijken hoe het met hem is en hopelijk gaat het morgen al weer wat beter.
Wat de oorzaak van dit alles is, weten we niet. Er word gedacht aan een virus maar er is nog niets vastgesteld.
Arme Fuego.

Byebye.

PS. Bedankt voor alle leuke reacties :)

• 17 Oktober 2012 - 21:08

Ivonne En Henk:

Hey Sienna, ach ach wat sneu voor Fuego. Ook wij hopen dat tie het haalt. Zo te lezen gaat het al aardig beter, we wachten het af. En wat een verrassing dat ze het baby aapje misschien naar jouw gaan vernoemen daar mag je zeker vereerd van zijn. geniet nog van alle mooie en leerzame dingen daar, groetjes.