A taste of Britain, but without rain! =D - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu A taste of Britain, but without rain! =D - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu

A taste of Britain, but without rain! =D

Door: Sienna

Blijf op de hoogte en volg Sienna

18 Maart 2016 | Gibraltar, Gibraltar

Hello everybody,

Jeetje wat een verschil. Woensdag ben ik 's ochtends redelijk vroeg naar La Línea de la Concepción vertrokken. Mijn reis met Blablacar is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Ik kwam iets voor tien aan in La Línea en ben snel naar de Airbnb gelopen. Want ik zou er voor tien uur moeten zijn, of ik had moeten wachten tot vier uur. Gelukkig was ik er op tijd en werd ik goed ontvangen door Attila.
Hij heeft me het huis laten zien en we hebben kort kennisgemaakt. Hij moest namelijk naar zijn werk in Gibraltar.
Het wonen in Gibraltar schijnt heel duur te zijn dus er zijn vele mensen die in La Línea wonen en elke ochtend lopend of met de fiets over de grens gaan.

Dat heb ik die ochtend dus ook maar gedaan. Ik had nooit gedacht dat ik ergens lopend over de grens zou gaan, maargoed.
Bij de grens worden ook alle paspoorten een beetje gecontroleerd. Je houdt gewoon je paspoort in de lucht en je mag door. Er zijn namelijk zoveel mensen die dagelijks die grens oversteken dat het anders één grote opstopping zou worden.
En toen was ik de grens over en is ineens alles Engels. Alle opschriften zijn in het Engels, de bussen zijn Engels eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken.

Ik had al op de kaart gezien dat er vlak naast de grens het vliegveld van Gibraltar lag. Dus op de een of andere manier moet je daar overheen of omheen. Ik had alleen niet verwacht dat het op deze manier zou gaan.
Op het moment dat ik daar kwam stonden we allemaal te wachten voor een rood stoplicht. Zowel voetgangers, fietsers als auto's. De slagbomen waren dicht en er lagen zelfs spijkermatten op de grond.
Niets ernstigs aan de hand, we moesten gewoon even wachten voor een overstekend vliegtuig. En ja hoor, al snel reed er een vliegtuig van EasyJet keihard voorbij over de landingsbaan. Dit vliegtuig was net bezig met opstijgen en dan moet iedereen gewoon heel eventjes wachten. Net zoals je in Nederland voor een openstaande brug of een trein moet wachten.
Zodra het vliegtuig in de lucht was, werden de spijkermatten weggehaald en de slagbomen weer open gedaan. Het licht ging op groen en we konden weer vrolijk verder.

In mijn Lonely Planet had ik gelezen dat je in Gibraltar met een boot dolfijnen kon gaan bekijken. Dat leek mij wel wat. Dus ik ben eerst maar even naar de bank gegaan om Engelse Ponden (ja ze betalen hier met de Engelse Pond...) te halen en daarna ben ik door de haven gelopen. Daar kwam ik al snel een organisatie tegen die met een boot opzoek ging naar wilde dolfijnen. Daar heb ik een ticket geboekt waar ik ook gelijk een ticket kreeg voor de CableCar om the Rock op te kunnen.
Om kwart over 1 zou de boot vertrekken dus ik had nog anderhalf uur om wat anders te doen.

Het was heerlijk weer dus ik ben maar een beetje door de stad gaan banjeren. Ondertussen had ik ook ergens een broodje gehaald en daarna ben ik terug gegaan naar de haven.
Ik was ruim op tijd en zat als eerste op de boot. Ik wou het me namelijk niet laten gebeuren dat ik te laat was en dat die boot al weg was. Al snel kwamen er ook meerdere mensen en al snel was het kwart over 1.
Helaas konden we toen nog niet gaan want er moesten nog twee groepjes van een tour komen. Gelukkig was het lekker weer en was het wachten wat minder erg. Een van de groepjes was er al snel, maargoed toen de andere groep nog.

Uiteindelijk om kwart voor 2 waren ze dan daar en konden we vertrekken.
Het duurde even voor we de haven uit waren, omdat je daar niet zo hard mag varen, maar eigenlijk zaten we best snel op de open zee. Of nouja als je het zee kan noemen. Aan de ene kant was Gibraltar en Spanje te zien, en aan de andere kant in de verte lag Afrika.
We waren nog geen drie kwartier vertrokken of er waren al mensen (van die telaatkomers) die begonnen te zeuren wanneer we eigenlijk terug gingen. Wat een zeik mensen. Die mensen waren op reis met een groot cruiseschip dat nu in de haven van Gibraltar lag. Wauw, wat een irritante mensen zijn dat eigenlijk.
Omdat ze zo bleven zeuren hebben ze de organisatie uiteindelijk zo ver gekregen om terug te gaan. Terwijl we nog helemaal niets gezien hadden!! Die mensen hadden blijkbaar geen geduld of ze hadden er gewoon totaal geen zin in.
We zijn dus terug gegaan naar de haven zonder iets gezien te hebben. Ik heb toen, net als een aantal anderen die niet met zo'n domme cruisegroep mee waren, een nieuw ticket gekregen zodat ik morgen nog een keer kon gaan.
Ik vraag me eigenlijk af wanneer ik me voor de laatste keer zo aan mensen heb geërgerd.

Nadat we dus weer terug waren, ben ik maar weer lekker gaan lopen. Ik ben met de CableCar naar de Rock gegaan. Eigenlijk bestaat Gibraltar voor het grootste deel uit die grote rots. Boven op de Rock leven op de één of andere manier makaken. Ja inderdaad apen. Ik begrijp eigenlijk totaal niet waarom, en dat is me daar ook niet duidelijk geworden. Helaas kon niemand me dat daar vertellen. Minpuntje voor educatie.
Wel zagen ze er erg grappig uit natuurlijk. En vanaf de Rock had je een geweldig uitzicht over de stad en de zee.
Nadat ik weer terug naar beneden ben gegaan, heb ik heel lonely in m'n eentje pizza zitten eten. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten tot ik maandag in Sevilla weer naar school kan. Alleen reizen is gewoon niet helemaal mijn ding.

Gisteren ben ik ook nog weer in Gibraltar geweest, ik heb het nu officieel bezocht want er staat een stempel in mijn paspoort!! :) (Sorry Janjaap, nu zijn onze paspoorten niet meer gelijk aan elkaar que visas en stempels :$)
Ik ben gisteren weer mee geweest op de boot voor de dolfijnen. Helaas hebben we vandaag ook geen dolfijnen kunnen vinden. Het is namelijk zo dat de organisatie ze enkel kan opzoeken door het turen door verrekijkers. Eigenlijk is het dus gewoon heel erg geluk hebben.
Wel zijn we met de boot een stukje één van de grotten in geweest. Deze grotten werden in de oorlog veel gebruikt om te verstoppen voor de Duitsers. Er zijn dan ook hele gangenstelsels aangelegd in de grotten.
Ook nog een ander funny fact: In Gibraltar worden door archeologen vele botten van leeuwen, beren en andere grote dieren gevonden. Dit komt omdat vroeger (hééééél vroeger) Europa en Afrika aan elkaar grensden. Best wel geinig eigenlijk.

Gisteren heb ik verder niet zo veel meer gedaan. Nog een beetje door de stad gestruind, maar eigenlijk had ik nergens zin in. Dus ik ben maar naar huis gegaan. Daar heb ik nog het één en ander geregeld voor mijn vervolg reis.
Ik heb trouwens besloten om niet naar Marokko te gaan. Van een aantal mensen die ik heb gesproken hoor ik dat het niet verstandig is om alleen te gaan. Zeker niet als vrouw. Ik heb dus maar besloten om het gevaar niet op te gaan zoeken. Hoe jammer ik het eigenlijk ook vind, ik doe het toch maar niet.
Voor vandaag is het wel het plan om naar Tarifa te gaan en vanuit daar ga ik zondag naar Sevilla. De school in Sevilla is geregeld, nu alleen nog een slaapplek... Maar dat zal wel goed komen.

Jeetje wat een verhaal is het weer geworden. Nu ga ik maar mijn spullen pakken om straks met de bus naar Tarifa te gaan. Daar ga ik maar eens heerlijk relaxen en op het strand liggen. Hmn... heerlijk dat weer hier :)

¡Hasta luego!
Besos xx

  • 21 Maart 2016 - 21:48

    Henk En Ivonne:

    Hoi Sienna,

    Eindelijk een berichtje van ons.
    Leuk dat je naar Tarifa gaat. Ga je nog kitesurfen.
    Heb daar jaren geleden een paar dagen op een camping gestaan vlak aan zee.
    Het wemelde er van de surfers. Wel leuk om te zien.
    Jammer dat je 14/04 al terug komt. 24 april Moto GP Jerez en daar zit je niet zo ver vanaf. Ha ha.
    Veel plezier in Sevilla.

    Groeten,

    Henk rn Ivonnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sienna

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 53428

Voorgaande reizen:

14 Februari 2016 - 14 April 2016

Een Spaans avontuur

12 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Stage in Thailand

23 April 2013 - 24 Juni 2013

Stage in Finland

27 Augustus 2012 - 26 Oktober 2012

Stage Dierenpark Emmen

23 April 2012 - 22 Juni 2012

Stage in Zutphen

13 November 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Terschelling

Landen bezocht: