Medische daagjes - Reisverslag uit Lettele, Nederland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu Medische daagjes - Reisverslag uit Lettele, Nederland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu

Medische daagjes

Door: Sienna

Blijf op de hoogte en volg Sienna

30 Mei 2012 | Nederland, Lettele

Hayhay,

De week is nog niet half voorbij en heb nu alweer veel te vertellen. Het lijkt wel een beetje een medische week op de kinderboerderij. Gister kwam de dierenarts langs voor een aantal inentingen voor de biggen en het kalfje. Ook liep er op de kinderboerderij een Nubischegeit lam rond met een abces op zijn kaak van ongeveer de groote van een peanut M&M. Daar moest ook even wat aan gedaan worden en ik mocht daar bij zijn. Jolanda had het lam uit de wei gehaald en het lam schreeuwde moord en brand. Alleen al uit paniek. Dus de dierenarts kwam erbij. Jolande hield het geitje bij de poten vast en ik moest de kop stil houden, dus ik stond er lekker met mn neus bovenop toen het abces opgesneden werd. Ik dacht dat ik het heel vies zou vinden en zou moeten overgeven, maar net als met het ratten ontleden op school: Als het gebeurd heb je nergens last van. Dat gold dus ook voor dit moment. Het zag er wel een beetje vies uit toen al dat pus eruit werd gedrukt.(Al leek het meer op mayonaise met bloed.) Nadat al het pus eruit was gedrukt, werd er nog een beetje jodium ingespoten. (Dit is vandaag nog een keer gedaan.) Zodat het niet zou gaan ontsteken. Na dit hele gebeuren hebben we het geitje terug gezet in de wei en sprong hij weer vrolijk rond.
En vandaag moesten we alle lammetjes van de Dwerg- Nubische- en Nederlandse Landgeiten ontwormen. Dus dat werd geitjes vangen in de sluis. En dan zijn er altijd weer van die eigenwijsjes die dan niet met eten de sluis in gelokt willen worden... Gelukkig is het gelukt om ze allemaal in de sluis te krijgen. Daar pakten we ze één voor één vast en spoot Jolanda met een flesje het ontwormingsspul in de bekjes. Dit ging allemaal echt heel soepeltjes.
Later die middag moesten we ook nog even dertig kuikens uitzoeken welke de kinderboerderij wilde houden en welke weg konden. Dat ging ongeveer zo van: Kuiken vast pakken, ziet er goed uit, oke die mag blijven. Nog een kuiken, oei iets minder, doe maar weg. En zo zijn er dertig kuikens door de selectie gegaan.
Dit waren tot nu toe weer mijn hoogtepunten van de week. Nog twee dagen te gaan en dan is het alweer weekend. De tijd vliegt als een straaljager. Het is gewoon al weer bijna vakantie. Echt ON-GE-LOFE-LIJK hoe snel dit schooljaar voorbij is gevlogen. Ik zal maar zeggen: Als de tijd vliegt, vlieg mee!

Byebye