Try before you die - Reisverslag uit Oulanka, Finland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu Try before you die - Reisverslag uit Oulanka, Finland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu

Try before you die

Door: Sienna

Blijf op de hoogte en volg Sienna

25 Mei 2013 | Finland, Oulanka

Heeheee,
Mensjes kijk uit! Ik ben weer in een hyperbui dus het kan zijn dat er woorden verkeerd geschreven zijn of ongepast in een zin staan. Sorry daarvoor.
Laat ik maar gewoon eerst beginnen met vandaag. Vanmorgen om vijf over acht werd er heel hard op mijn deur getrommelt, dus ik met mijn slaperige kop uit bed gestapt en naar de deur gelopen. Daar stond Tessa en zij vroeg of ik mee wilde raften vandaag. (Ze gingen raften voor de guide cursus, dus ik mocht met vier ongecertificeerde en twee mét diploma gaan raften.) Tuurlijk wilde ik dat. We zouden vertrekken over twintig minuten. Jup, inderdaad. Twintig minuten. Dus ik snel wat kleren aan getrokken, mn tanden gepoetst en naar de equipment-room gelopen om daar dikke kleren, regenbroek, regenlaarzen, lifejacket en een helmet op te halen. Toen ik dat allemaal aan had, ben ik nog snel naar de keuken gelopen om een broodje met kaas te maken. Wantja, ik moet natuurlijk wel een beetje ontbeten hebben. Daarna naar het strand gelopen waar we de raftboten op de aanhanger hebben gelegt en alles in de auto hebben geladen. Henkka heeft ons allemaal toen naar Käylä gebracht. Daar alles uit de auto geladen en de boten op de kant gelegt. Het was namelijk nog geen tijd om te gaan raften. Eerst moest er gezwommen worden. Ja, zwemmen in de rapids. Gelukkig hoefde ik dat niet te doen. Ik was bij dat gedeelte de fotograaf :) Nadat ze daar allemaal oefeningen hebben gedaan werd het dan tijd voor het raften. De eerste rapids waren nog wel goed te doen. Ondertussen werden er ook allerlei oefeningen gedaan. Bijvoorbeeld net na de eerste rapid, sprong een van de instructeurs uit de boot. Die moest natuurlijk gered worden. Dat ging allemaal erg goed. Daarna hebben we een heel stuk met de motor gevaren omdat er geen rapids waren en het anders veel te lang duurde en veel te zwaar was. Uiteindelijk kwamen we bij een meer waar er ook weer reddingsacties gedaan moesten worden. En ik kon lekker in de boot zitten toe kijken :) Daarna hebben we wat geluncht, met een kampvuurtje voor heet water en voor het braden van worstjes. Na de lunch moesten we een oefening doen en dat wat met de raftboot tegen de stroom in peddelen en proberen de rapid over te steken. Dat was erg grappig om te doen, maar zeker niet makkelijk. En dan was het ook nog niet eens en zware stoom. Na alle oefeningen kwam het echte werk. En we hadden twee booten dus hebben we alle zware rapids twee keer gedaan. Eerst met de ene boot, en daarna met de andere. Alleen bij een rapid ging het een beetje anders dan geplant. Eki (een van de instructeurs) had de leiding over de boot en gaf dus de comando's. Ik was zo geconcentreerd bezig met het peddelen in het goeie ritme, dat ik niet door had dat mijn voeten verschoven. Toen kwam er een grote golf, en viel ik overboord. Ja dat was even schrikken en het ging ook allemaal heel snel. Midden in de rapid viel ik overboord. Gelukkig hadden ze net allemaal geoefent hoe je iemand moet redden dus binnen 5 seconden werd ik gered door Teddy. Hij was de held van de dag. Daarna moest er natuurlijk weer gewoon door gepeddelt worden want we zaten nog midden in de rapid. Na de rapid hebben we de boot (zoals we dat na elke rapid deden.) aan de kant gelegt. Maar toen waren dus al mijn kleren helemaal nat. Gelukkig waren we op alles voorbereid en waren er droge kleren meegenomen (in een waterdichte tas.) Dus terwijl hun met de andere boot de rapid nog eens deden heb ik warme en droge kleren aan getrokken. Het was eigenlijk allemaal wel super grappig, en ik kan er nu dan ook alleen maar om lachen. Ik ben dan ook totaal niet bang om nog eens het water op te gaan. Sterker nog, daarna moesten we nog een heel stuk. Dat heb ik allemaal met nog net zo veel plezier gedaan. En het allerleukste is eigenlijk nog, dat Teddy met de camera op zijn helm álles heeft gefilmt. Dus straks komt er een hele coole film uit. Ik ben benieuwd :)
Daarna hebben we dus de andere rapids allemaal zonder problemen volbracht en volgens mij is iedereen geslaagt. Maar morgen is er nog een dag, en dan mag ik weer mee :) Dit keer waarschijnlijk met een drysuit of zo iets (ook werkelijk geen idee hoe ik het schrijf.) Rond half acht waren we weer terug op het strand van Basecamp en ben ik snel onder de warme douche gesprongen, droge kleren aangetrokken en heb ik wat aardappelpurree met elandvlees gegeten. Wat een dag, wat een dag. En morgen weer! Ik kijk er nu alweer naar uit. Hopelijk niet teveel spierpijn morgen. Maargoed.
Ik zal ook nog even vertellen wat ik gister heb gedaan. Ik ben namelijk héél erg traditioneel bezig geweest. Namelijk het waterdicht maken van een boot. Ja een houten boot. Die heb ik helemaal ingesmeerd met een mengsel van teer en terpertine. Dat is hier een traditioneel iets. Dus heb ik heel de middag heerlijk in de zon op het strand gezeten met een grote kwarst een boot zitten in te smeren met teer. Net als Pippi Langkous dat doet in een van haar films. En net als haar zat ik ook helemaal onder de teer. En alles ruikt er nog steeds naar. Ook na het douchen, de geur gaat gewoon niet weg. Gelukkig is die zooi wel van mn handen af enzo, maar de geur blijft gewoon hangen. Eigenlijk is die geur ook helemaal niet zo heel vies. Henkka vertelde mij dat hij het altijd lekker vind ruiken om dat het doet denken aan zijn kindertijd. Dat hij bij zijn opa en oma kwam in het voorjaar en dat je dan de teer kon ruiken van de opdrogende boot. Finland, een land van tradities.
Maargoed, ik denk dat dit het verhaal wel weer zo'n beetje was voor vandaag. Morgen weer heel de dag raften :) Wat een geweldig iets is dat toch! En ik denk dat iedereen morgen aan het eind van de dag wel geslaagt is. Ook al moet ik dan misschien drenkeling spelen,,, maargoed. Het is hier lekker weer, zonnetje erbij dus eigenlijk mag ik totaal niet klagen.
Byebye

  • 25 Mei 2013 - 21:45

    Ivonne En Henk:

    Hey Sienna, ooohh wat gaaf is dat , dat raften. Zelf heb ik het ook al een paar keer gedaan, het is sup
    er om te doen. Och och wat maak je leuke dingen mee daar, geweldig om te lezen. Ga zo door en wij blijven je volgen hoor,groetjes Henk en Ivonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sienna

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 53399

Voorgaande reizen:

14 Februari 2016 - 14 April 2016

Een Spaans avontuur

12 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Stage in Thailand

23 April 2013 - 24 Juni 2013

Stage in Finland

27 Augustus 2012 - 26 Oktober 2012

Stage Dierenpark Emmen

23 April 2012 - 22 Juni 2012

Stage in Zutphen

13 November 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Terschelling

Landen bezocht: