De eerste week - Reisverslag uit Oulanka, Finland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Oulanka, Finland van Sienna Obdeijn - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Sienna

Blijf op de hoogte en volg Sienna

28 April 2013 | Finland, Oulanka

Heyhey,

Inmiddels zit ik alweer zo'n vijf dagen in Basecamp. Ik heb nog niet erg veel bijzondere dingen gedaan. We zijn hier nu druk bezig met alles opruimen en klaar maken voor het hoogseizoen dat er aan komt. Dus alle winterspullen opruimen en de zomerspullen voor de dag halen. Niet erg bijzonder dus ;). Ik heb inmiddels al wel weer een heleboel wandelingetjes gemaakt. Elke dag een stukje lopen in deze geweldige natuur. Dit keer heb ik maar wel sneeuwschoenen aangedaan, zodat ik minder snel natte voeten zou krijgen.
Donderdag ben ik naar de Myllykoski gelopen. Dat is een stukje stroomversnelling hier vlak bij. Koski betekend dan ook stroomversnelling. Wat opzich best appart is hier, is dat je op de wandelroute vele plekken tegenkomt waar het toegestaan is om een kampvuur te maken. Het is zelfs zo dat er pannetjes, hout en een bijl voor je klaar liggen. Een totaal verschil met Nederland natuurlijk. Hier moedigen ze je aan om in het bos te gaan bbq'en en in Nederland is dat streng verboden.
Vrijdag ben ik naar de levensgevaarlijke Jyrävä waterval gelopen. Ik moest hier checken of de LifeLine er nog hing. Die LifeLine is een touw die over de rivier hangt. Deze hangt hier voor als je in het water terecht komt dan is dat touw je laatste kans om niet in de waterval terrecht te komen. Want de kans is klein dat daar heel huids uit komt. Maar gelukkig zat de LifeLine er nog! De waterval was ook heel erg mooi, hij was voor de helft nog bevroren. Geweldig plaatje! Daar heb ik natuurlijk ook foto's van gemaakt die ik er zo even op zal zetten ;)
Wat ik vrijdag ook heb geleerd is in het Fins tellen tot tien. Gosh wat is dat een onlogisch taaltje zeg! Het schijnt ook zo te zijn dat ze geen lidwoorden hebben maar in plaats daarvan zetten ze achter de woorden een achtervoegsel. Ofzoiets, echt heel erg raar. Maarja in ieder geval tot tien tellen lukt me nu al een klein ienimieni beetje. Yksi, Kaksi, Kolme, Neljä, Viisi, Kuusi, Seitsemän, Kahdeksan, Yhdeksän en Kymmenen. Jaja, lekker logisch? Er is ook gewoon geen een woord waarvan je denkt: "Hee, dat herken ik uit een andere taal..." Maarja, eigenlijk maakt het dat ook weer best wel grappig.
Gister heb ik ook weer een heerlijk stuk gewandeld. Deze keer ben ik maar eens de andere kant van de route op gelopen. Namelijk naar de Pyöreälampi. Daar was een geweldig mooi meer. Nu is die natuurlijk nog bevroren maar dat was ook heel erg mooi. Daarna ben ik via de zelfde weg terug gelopen en naar Juuma Village gelopen. Of nouja het noemt zich een dorp. Ze zeggen wel eens dat Lettele een klein dorp is met maar drie huizen, maar dit "dorpje" had écht maar drie huizen! Daarbij vergeleken is Lettele een über grote mega stad!! Rond een uur of 5 was ik terug in Basecamp en had ik weer heerlijk twee uur gelopen door de sneeuw. Beetje jammer dat ik soms tot mn knieën in de sneeuw stond. Maarja eigenlijk is dat ook best wel weer grappig.
Vandaag ben ik ook weer lekker vrij en heb maar besloten dat ik vandaag even helemaal niks ga doen. Misschien nog even naar het meer van Basecamp lopen, maar daar blijft het dan ook wel bij denk ik zo.
Dit was em wel weer zo ongeveer. Ik zal er nog even wat foto's bij plaatsen ;)
See youuu
Byebye

  • 28 April 2013 - 12:33

    Gertien:

    Hé meid leuk verhaal weer maar die telwoorden daar kun je inderdaad echt geen touw aan vast knopen. ik ben hier de kamer aan het verbouwen in de zomerstand. groetjes Mam.

  • 28 April 2013 - 13:15

    Carla:

    Hai meissie, ben je al weer een week weg en wat heb je al veel mooie plekjes gezien wat een mooie natuur en wat groot allemaal, het doet me een beetje denken aan Noorwegen.
    Lastige taal trouwens, ben benieuwd of je het al een beetje kan begrijpen tegen de tijd dat je weer naar huis gaat. Veel succes verder en pas goed op jezelf we blijven je volgen.
    Groetjes Gerben, Carla, Jack en Luca.

  • 29 April 2013 - 07:13

    Wesley:

    Heeey Siennaa!

    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! De natuur zal wel echt overweldigend zijn. Dat is niet uit te drukken in foto's of tekst. En wat zie ik nou! Je hebt gewoon een waterspreeuw gezien :O (nu ben ik nog meer jaloers). Je zult s' avonds wel kapot zijn, met al dat lopen door de sneeuw. Dat vergt heel wat energie! Een dagje niks doen zul je daarom ook wel verdient hebben.

    We hadden (zoals je weet) zaterdag een klein feestje. Was gezellig, maar jammer dat je er niet bij had kunnen zijn. Jij moet zo nodig weer in de sneeuw gaan spelen :$

    We all miss you <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sienna

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 53481

Voorgaande reizen:

14 Februari 2016 - 14 April 2016

Een Spaans avontuur

12 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Stage in Thailand

23 April 2013 - 24 Juni 2013

Stage in Finland

27 Augustus 2012 - 26 Oktober 2012

Stage Dierenpark Emmen

23 April 2012 - 22 Juni 2012

Stage in Zutphen

13 November 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Terschelling

Landen bezocht: